דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חמש תובנות שלמדתי על נושא פיתוח הקול 

מאת    [ 08/09/2015 ]

מילים במאמר: 417   [ נצפה 2833 פעמים ]

אחרי כל השנים האלה שאני מלמדת פיתוח קול, אני עדין מגלה דברים על עולם השירה, על זמרים, על מה שעובד ומה שלא כל-כך. זה מפתיע אותי בכל פעם מחדש אבל גם מעשיר מאד. הרי זה הרבה יותר מעניין להיות כל הזמן בהתפתחות ולא להיות תקועים באותה עשייה מונוטונית שעור אחרי שעור, שנה אחרי שנה.


    • אי אפשר לדעת מראש מי יהיה "זמר" ומי לא. עצם העובדה שתלמיד הגיע לשעורים הראשונים איתי הרשים אותי כאחד בעל קול נעים, מוסיקליות טובה ובטחון עצמי למראית עין, לא אומר שהוא יהיה אדם שמתמיד להתפתח, שיודע לתרגל ושמסוגל לשאת דחיות וכישלונות ולהמשיך לנסות למרות כל זאת. ולעומת זאת, גם תלמידים שהיו זייפנים למדי בתחילת הדרך, שהדיקציה שלהם הייתה מבולבלת, שהיו להם קשיי ריכוז, שהיו להם נפילות של אמון בעצמם – הפתיעו אותי לפעמים לטובה – ובגדול! זו תזכורת חשובה בשבילי לשמור תמיד על פתיחות מוחלטת לגבי כל תלמיד שמגיע אלי ולצפות לטוב ביותר מכל אחד.
    • אמונות ישנות לגבי "מיהו זמר" כבר לא באמת עובדות וצריך לפתוח את הנושא לבדיקה שוב. מה שהיה נהוג בשירה הקלאסית, בה זמר טוב הוא בעל קול צלול, בריאות טובה, מנעד רחב, דיקציה טובה ומראה אטרקטיבי, לא תמיד נכון במוסיקה הפופולרית בימינו. דוגמה מצוינת לכך הוא הזמר המנוח ג'ו קוקר. הוא היה אדם חולה, מכור לאלכוהול, לא נעים למראה ומוזנח למדי, בעל קול צרוד באופן תמידי, ו-זמר ענק! יש עוד דוגמאות רבות כמוהו. כל זה לא אומר שזמרים יכולים להפסיק ללמוד ולהיות מצוינים בכל דרך אפשרית, אבל זה כן אומר שהרבה יותר אנשים שיש להם מה לומר מבחינה מוסיקלית יכולים היום לבטא עצמם ובהצלחה.
    • אי אפשר ללמד את כולם את אותה הטכניקה, באותה הדרך, ולצפות לאותן התוצאות. ככל שהכרתי יותר קולות והאנשים שעומדים מאחוריהם, כך נוכחתי לראות שעלי לגשת לכל אחד בדרך שונה, יותר או פחות. כמובן שיש גם דברים המשותפים לבני האדם ושאותם חשוב ללמוד ולהכיר, כמו מבנה הפיזי של הקול, אבל הדרך לפתרון קשיים ובעיות היא אישית וצריכה להתאים לאדם שעומד מולי.
    • אי אפשר לפתור הכל בעזרת המנטרות "צריך יותר תמיכה", "צריך להוריד את הלשון/לפתוח את הלסת/להוריד את הכתפיים". כל מקרה לגופו. וחשוב ללמוד את הגוף היטב כדי לדעת מה עובד ומה מפריע.
    • לא כל מה שרואים על זמר בשעור הוא מה שנראה בהופעה. יש תלמידים ביישנים וסגורים יחסית בשעורי הקול שלהם, שהפתיעו אותי מאד לטובה בהופעה, והצליחו להיפתח ולהיות נועזים יותר ומחוברים יותר לשיר ולרגש שלהם. גם מקרים הפוכים, בהם זמרים שמאד בטוחים בעצמם בשעור נסגרו לפתע בזמן הופעה או מבחן קול הראו לי שאי אפשר לסמוך על התנסות במצב אחד כדי להסיק על מצבים אחרים.

 

 

תמי קצין - חכמת הקול
זמרת, מורה לפיתוח קול, מרצה ומנחה למורים לפיתוח קול, מלמדת הגשת שירים ושירי מחזמר, מעבדת ומנהלת רכבים קוליים מוזיקליים.
tami-vocalwisdom.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב